Hopp til hovedinnhold

Navigasjonssti

2.10 Sensitivitetsanalyse

Standard antakelser og forutsetninger som beskrevet i Kapittel 2 gjelder for ‘vanlige’ infraprosjekter. Det bør gjennomføres sensitivitetsanalyser for å kontrollere om standardforutsetningene fører til ekstreme utslag.

Sensitivitetsanalyse benyttes for å avdekke hvor sensitiv de ulike enkeltparameterne i en beregning er for ulike typer påvirkning. For å vurdere sensitiviteten, må det gjøres en vurdering av hvilke parametere som er de største kildene til klimagassutslipp i beregningen, og en vurdering av kvaliteten på dataene som ligger til grunn for hver av disse. Det anbefales at en sensitivitetsanalyse gjennomføres på et utvalg parametere som til sammen dekker minimum 80 % av de totale utslippene i beregningen.

Eksempel på en sensitivitetsanalyse er vist under.

Figur 6: Eksempel på struktur for å vurdere sensitiviteten til ulike utslippsparametere i en beregning.

Sensitivitet med tanke på indre og ytre påvirkninger er også relevant å kartlegge, da dette kan påvirke prosjektets klimagassutslipp gjennom endret omfang, fremdrift ol. En tilnærming kan være å følge fremgangsmåten for vurdering av kostnadsusikkerhet, beskrevet i håndbok R764 Anslagsmetoden. Her gjør man en innledende kartlegging av hvilke forhold som kan påvirke prosjektet og resultatene, fordelt på to fokusområder:

  • Situasjonskart, som får fram et usikkerhetsbilde over indre og ytre mulige påvirkninger på prosjektet
  • Modenhetsdiagram, som får fram status mhp. avklaringer og underlag i prosjektet

Dersom man i tillegg har utført numeriske usikkerhetsberegninger vil man kunne ta ut et usikkerhetsprofil. Usikkerhetsprofilet gir viktig informasjon om hvor usikkerheten i prosjektet er størst, og dermed hva som bør prioriteres for å redusere den samlede usikkerheten. Et usikkerhetsprofil kan f.eks. se ut som figuren under.

Figur 8: Eksempel på et prosjekts usikkerhetsprofil.

Boktraverseringslenker for 2.10 Sensitivitetsanalyse

  • 2.9.2 Kvantifisering
  • 3. Vurdering av resultater og robusthet
  • Startsiden
  • Om veilederen
  • 1. Veilederens formål og innhold
  • 2. Beregningsmetodikk
    • 2.1 Miljøpåvirkningskategorier
    • 2.2 Systemgrenser
    • 2.3 Utslippsfaktorer
    • 2.4 Beregningsfaktorer
    • 2.5 Transport av materialer (A4) og masser (A5)
    • 2.6 Arealbruksendringer
    • 2.7 Drift og vedlikehold av infrastruktur (B1-B6)
    • 2.8 Transport i drift B8
    • 2.9 Usikkerhet
    • 2.10 Sensitivitetsanalyse
  • 3. Vurdering av resultater og robusthet
  • 4. Bruk av resultater og vurdering av måloppnåelse
  • 5. LCA-beregninger som grunnlag for vurdering av potensial og konsekvenser
  • VEDLEGG 1: Arealbruksendring
  • Pdf versjon

Logon link

  • Tilgjengelighetserklæring
  • post@infraklima.no
  • Logg inn ( for administratorer )
Hjem