Skip to main content

Breadcrumb

2.5.1 Transport av materialer (A4)

For transport av materialer skal det benyttes avstander fra produksjonssted til anlegget. 

Dersom produksjonssted er ukjent, eller det utføres beregninger i en tidlig planfase skal det benyttes standard transportavstander. I Tabell 5 er det beskrevet standard transportavstander for materialtransport (A4) basert på antagelser om standardverdier for de ulike materialene, løselig basert på tetthet av produksjonssteder i Norge samt hvorvidt materialet importeres.

Grad av import er vurdert ut fra handelsstatistikk fra Statistisk sentralbyrå[1][2]. For å vurdere transportavstand er det tatt utgangspunkt i import av stål og stein. Dette er materialer hvor graden av import er høy grunnet begrenset tilgjengelighet i Norge. Avstanden er fastslått ved å beregne en vektet transportavstand ut fra importert volum. 

Når produksjonssted er kjent, eller det er gjort en antakelse om antatt produksjonssted/område, skal standard transportavstand byttes ut med spesifikk avstand og kjøretøytype. I tilfeller der to eller flere produsenter vurderes som aktuelle bør den sannsynlige avstanden benyttes i beregningene. Det er opp til prosjektet å sikre at det benyttes realistiske og tilpassede avstander og kjøretøytyper når det ikke benyttes standardverdier.

For transport av varer utenfor Europa er transport med skip helt klart den vanligste transportmetoden for aktuelle materialer[3]. For varer importert fra Europa er veitransport det vanligste[4][5][6]. 

Tabell 5: Standard transportavstander for materialtransport (A4)
Material-transport (A4)MaterialgrupperTransport-avstand [km]Lastebil [andel]Tog [andel]Skip [andel]Vektet avstand lastebil [km]Merknad
LokaltAsfalt, betong, sprøytebetong, pukk50100%  50Transportavstanden for lokalt produserte materialer er i stor grad avhengig av hvor det aktuelle anlegget skal bygges. Her bør en innhente faktiske transportavstander ut fra potensielle leverandører.
RegionaltBetongelementer (prefab)200100%  200 
Norge / NordenSement, kalksement, treprodukter500100%  500 
EuropaKabler, alle stålprodukter, plast, tekniske elementer2 00075%16%9%1 600Antatt transportavstand på 2 000 kilometer. Forutsatt at 75% av materialtransport skjer med lastebil, 16% med bane og 9% med båt, blir den vektede transportavstanden med lastebil 1 600 km
Utenfor EuropaNaturstein25 0002% 98%4 400Antatt transportavstand på 25 000 kilometer. Forutsatt at 98% av materialtransport skjer med båt og 2% med lastebil blir den vektede transportavstanden med lastebil 4 400 kilometer.

 

Utslippsfaktorer er tilgjengelig i LCA verktøy. I utgangspunktet bør transport av materialer beregnes basert på transportavstand for ulike kjøretøy. Hvis det kun er tilgjengelig transport med lastebil i LCA verktøy kan det som forenkling benyttes vektet avstand med lastebil som beskrevet i Tabell 5. 
 


[1] Statistisk sentralbyrå (2020). 11009: Utenrikshandel med varer, etter varenummer (HS) og handelsområde/ verdensdel 1988-2020 [Datasett]. Hentet fra https://www.ssb.no/statbank/table/11009/. 

[2] Statistisk sentralbyrå (2020). 08801: Utenrikshandel med varer, etter varenummer (HS) og land [Datasett]. Hentet fra https://www.ssb.no/statbank/table/08801/.

[3] Statistisk sentralbyrå (2020). 08812: Utenrikshandel med varer, etter varegruppe (tosifret SITC), land og transportmåte (tonn) 1988-2020 [Datasett]. Hentet fra https://www.ssb.no/statbank/table/08812/. 

[4] ibid

[5] International Forwarding Association (2016). Freight Transport in the EU: Facts and Figures [Nettside]. Hentet fra https://ifa-forwarding.net/blog/international-freight-services/freight-transport-in-the-eu-facts-and-figures/. 

[6] Davis Gleave, S., Dinori, F., Casullo, L., Ellis, S., Ranghetti, D., Bablinski, K., Vollath, C., and Soutra, C. (2015). Freight on Road: Why EU Shippers Prefer Truck to Train. Brussels: European Parliament. Hentet fra: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540338/IPOL_STU(2015)540338_EN.pdf. 

Book traversal links for 2.5.1 Transport av materialer (A4)

  • 2.5 Transport av materialer (A4) og masser (A5)
  • 2.5.2 Transport av masser (A5)
  • Startsiden
  • Om veilederen
  • 1. Veilederens formål og innhold
  • 2. Beregningsmetodikk
    • 2.1 Miljøpåvirkningskategorier
    • 2.2 Systemgrenser
    • 2.3 Utslippsfaktorer
    • 2.4 Beregningsfaktorer
    • 2.5 Transport av materialer (A4) og masser (A5)
      • 2.5.1 Transport av materialer (A4)
      • 2.5.2 Transport av masser (A5)
      • 2.5.3 Beregne utslipp for en vei og tur retur
    • 2.6 Arealbruksendringer
    • 2.7 Drift og vedlikehold av infrastruktur (B1-B6)
    • 2.8 Transport i drift B8
    • 2.9 Usikkerhet
    • 2.10 Sensitivitetsanalyse
  • 3. Vurdering av resultater og robusthet
  • 4. Bruk av resultater og vurdering av måloppnåelse
  • 5. LCA-beregninger som grunnlag for vurdering av potensial og konsekvenser
  • VEDLEGG 1: Arealbruksendring
  • Pdf versjon

Logon link

  • Tilgjengelighetserklæring
  • post@infraklima.no
  • Logg inn ( for administratorer )
Home