I klimaberegninger for infrastruktur har det frem til 2023 vært vanlig å benytte en analyseperiode på 60 år, i tråd med PCR for vei og bane (2018)[1], NS3720:201 Metode for klimagassberegninger for bygninger og standard levetid fastsatt i EPDer.
I Byggteknisk forskrift (TEK17)[2] § 17-1. Klimagassregnskap fra materialer er det beskrevet at det skal brukes 50 års beregningsperiode (levetid). Dette er den samme perioden som brukes i andre land i Norden og EU. Denne perioden brukes for klimagassberegninger i de fleste andre europeiske land og i Level(s) som er EUs rammeverk for bærekraftige bygg.
I oppdatert PCR for vei og jernbane (2022) er det ikke definert en spesifikk standard analyseperiode for infrastruktur. For å inkludere utslipp fra drift og vedlikeholdsfasen (B1-B8) av infrastruktur er det nødvendig å definere en gitt analyseperiode som i størst mulig grad er sammenliknbar for ulike prosjekt og over tid. Det er også relevant å definere en analyseperiode som er i tråd med andre europeiske land og rammeverk fra EUs taksonomi og handlingsplan for bærekraftig finans.
Standard analyseperiode for vei- og jernbaneinfrastruktur settes derfor til 50 år.
Analyseperiode håndteres noe ulikt avhengig av hvilken fase prosjektet er i:
Tidligfaseberegninger av klimagassutslipp for sammenlikning av transportsystem ved KVU og KDP
- For tidligfaseberegninger ved sammenlikning av transportsystem ved KVU og KDP anbefales det å sette analyseperioden lik levetiden for anlegget/alternativet med lengst levetid. Dette fordi det ofte skal sammenliknes konsept og løsninger med ulik total levetid, og da må dette reflekteres i beregningene.
- Beregnet klimagassutslipp, fordelt på A1 til C4 (uten B8) og B8 presenteres som totale klimagassutslipp og klimagassutslipp pr år over anleggets levetid (se eksempel for håndtering av resultater fra klimaberegningene ved ulikt omfang i tid)]
- Dersom ønskelig kan resultat med analyseperiode på 50 år synliggjøres i tillegg til resultater med antatt levetid for anlegget.
Dette gjelder beregninger som grunnlag for beslutninger på strategisk nivå og for overordnede vurderinger av transportkonsept. Utslipp per år fordelt på A1 til C4 (uten B8) og B8 (i tonn CO2e/år) over anleggets levetid, belyser samlet årlige utslipp for prosjektet og gir et godt grunnlag for å sammenlikne prosjekter.
Kun til informasjon: for samfunnsøkonomiske analyser settes analyseperioden til 75 år for nye prosjekter, og 40 år for utbedringsprosjekter, men også der åpnes det for å benytte en levetid som er så nær opp til levetiden som mulig. Dersom analyseperioden er kortere enn tiltakets levetid skal det beregnes en restverdi.
Beregninger av klimagassutslipp i hovedplan / kommunedelplan og detaljplan /reguleringsplan
- Analyseperiode 50 år benyttes.
- Beregnet klimagassutslipp presenteres som totale klimagassutslipp, fordelt på A1-A3, A4, A5, B1-B5, B6, B8, C1-C4. Se kapittel 3.1 for presentasjon av resultater.
- I hovedplan / kommunedelplan kan det være hensiktsmessig å presentere klimagassutslipp fordelt på A1 til C4 (uten B8) og B8 per år over anleggets levetid som tillegg.
Beregning av klimagassutslipp for prosjektfase i og under bygging
- Analyseperiode 50 år benyttes.
- Beregnet klimagassutslipp presenteres som totale klimagassutslipp, fordelt på A1-A3, A4, A5, B1-B5, B6, B8, C1-C4. Se kapittel 3.1 for presentasjon av resultater.
Håndtering av resultater fra klimaberegningene ved ulikt omfang i tid.
I samfunnsøkonomiske analyser brukes 75 år analyseperiode for nye prosjekter, og 40 år for utbedringsprosjekter. Hvis det for eksempel gjøres en klimaberegning i tidligfase der totale utslipp A1-C4 skal fordeles på utslipp pr år over anleggets levetid kan dette gjøres på følgende måte:
- A1-A5: utslipp fordeles på levetid for anlegget (eks 100 år)
- B1-B6: utslipp fordeles på antall år det er regnet utslipp fra B1-B6 fra (eks analyseperiode på 50 år)
- B8: utslipp fordeles på antall år det er regnet transportutslipp fra (eks EFFEKT 75 år eller 40 år)
- C1-C4: utslipp fordeles på levetid for anlegget (eks 100 år)
Summen av årlige utslipp fra A1-C4 vil da bli prosjektets årlige utslipp som kan benyttes som en del av en tidligfasevurdering.
[1] S. Toller, “Product Category Rules for Highways, streets and roads (except elevated highways),” 2018.