Systemgrenser og standardverdier for utslippsfaktorer og beregningsfaktorer er innebygd i dagens eksisterende LCA-verktøy for infraprosjekter. Oppdragsgiverens/transportvirksomhetens foretrukne verktøy er ledende. De nasjonale transportvirksomhetene Bane NOR, Nye Veier, Statens vegvesen sørger for at verktøyene deres er harmonisert så langt det lar seg gjøre. På sikt kan det lønne seg å etablere en felles database for faktorer som er tilgjengelig for alle.
Det skal som utgangspunkt i minst mulig grad velges utslippsfaktorer for en spesifikk leverandør som standardfaktorer. Utslippsfaktor for standard materialer skal være basert på representativitet. Standardverdier bør være basert på snitt av representative produsenter (EPDer eller andre LCA kilder) uten å inkludere de beste produktene/produsentene der disse skiller seg klart fra resten eller er vanskelige å få tak i/ikke kan forventes å bli levert uten spesifikk planlegging og etterspørsel. Et eksempel på et slikt produkt kan være lavkarbonbetong i klasse Ekstrem.
Standardverdier for utslippsfaktorer som ligger i dagens verktøy representerer verdier som er noe høyere (konservativere) enn de beste produsentene (EPDene) som er tilgjengelig på markedet. Standardverdier er basert på et geografisk gjennomsnitt av ulike kilder og skal gjelde for hele Norge, men det vil være store geografiske variasjoner for ulike materialer, både i A1-A3 og i A4.
Standardverdier for utslippsfaktorer bør vurderes/oppdateres jevnlig, minimum en gang per år.
Som utgangspunkt i en klimaberegning skal standardverdier for utslippsfaktorer benyttes i en tidligfase og frem til og med reguleringsplan/teknisk detaljplan, eller frem til det er definert utslippsfaktorer (maks utslipp) som skal benyttes ved bygging. Standardverdier for utslippsfaktorer skal brukes hvis ikke prosjektspesifikke faktorer er tilgjengelige.
Det henvises til gjeldende versjon av eksisterende LCA-verktøy for infraprosjekter for dagens standardverdier.
Eksisterende verktøy tar ikke hensyn til teknologisk utvikling ved bruk av faktorer for fremtidige aktiviteter (bortsett fra utvikling i kjøretøyparken i forbindelse med utslipp fra trafikk i bruksfasen). Dette gjelder både der det er antatt mange år fra utført klimaberegning til byggestart, samt utslipp fra utskifting av materialer i drift og vedlikeholdsfasen. Transportetatene har initiert arbeid for å forbedre verktøyene på dette området. Se kapittel 2.3.6 for beskrivelse av teknologisk utvikling.
Effekt av klimakvoter og andre tilsvarende ordninger/sertifikater som eventuelt kjøpes inn tillates ikke medregnet i klimagassberegningene. Se kapittel 2.3.2 for bruk av strøm basert på opprinnelsesgaranti.