Klimagassutslipp fra transport i drift (B8) angir endret utslipp fra trafikk i drift på ferdig anlegg (lette og tunge kjøretøy) over analyseperioden, sammenlignet med 0-alternativet.
Ny og raskere vei kan påvirke trafikkutslipp vesentlig, og endringene kan utgjøre mer enn utslipp i øvrige livsløpsfaser. Det kan være krevende å vurdere hvilke effekter prosjektet gir og hvordan disse bør beregnes.
- Trafikkøkning kan typisk bidra med 5-15 % økte utslipp: Mange velger et reisemål lenger unna eller en lengre reiserute, og det blir gjerne flere bilturer. Bompengefinansiering kan gi trafikkreduksjon. For prosjekter som påvirker reisetid eller rutevalg vesentlig, bør bidrag fra endringer i transportmønster beregnes med transportmodell og EFFEKT.
- Høyere fartsnivå kan typisk bidra med 10-40 % økte utslipp pr. kjøretøykilometer. Utslippsbidrag kan beregnes i EFFEKT eller med forenklet modell (under utvikling).
- Endret veilengde, stigning og horisontalkurvatur kan påvirke trafikkutslipp positivt eller negativt med typisk 10-50 %. Utslippsbidrag kan beregnes i EFFEKT eller med forenklet modell.
I tidligfase (KVU, kommunedelplan etc.) bør prosjektets innvirkning på trafikkutslipp som hovedregel beregnes med transportmodell og EFFEKT. I EFFEKT ligger forventede trendbaner for kjøretøyutvikling og utslippsfaktorer for aktuelle kjøretøytyper. Beregningsprinsipper og metodikk er beskrevet i Statens vegvesens håndbok V712 Konsekvensanalyser, samt i brukerveiledninger for EFFEKT og RTM Regional persontransportmodell.
Ved optimalisering av veiens linjeføring i senere planfase kan det være aktuelt å oppdatere beregningene i EFFEKT-modellen uten å gjøre nye og ofte tidkrevende transportmodellberegninger. EFFEKT-modellen med baseline (veiløsning fra tidligfase) bør først kjøres i siste programversjon, før optimalisert veiløsning beregnes med f.eks nye tit/nyl-filer og nye breddedata eller fartsgrense.
Ved optimalisering av linjeføringen kan det også være aktuelt å beregne baseline og optimalisert veiløsning i forenklet modell. Prosjektets innvirkning på totale transportutslipp kan eventuelt vises ved å ta utgangspunkt i beregninger for baseline i transportmodell og EFFEKT, og legge til differansen mellom baseline og optimalisert veiløsning fra forenklet modell.
Merk at det kan være overlapp mellom B8 for infrastrukturprosjekter og B8 for byggeprosjekter.