Hopp til hovedinnhold

Navigasjonssti

2.4 Beregningsfaktorer

Standardforutsetninger er viktige i forbindelse med sammenlignbarhet av beregningsresultater på tvers av prosjekter og organisasjoner. Det handler om systemgrenser og standardverdier for utslippsfaktorer og beregningsfaktorer. Det skal tas utgangspunkt i de samme grensene og faktorene så langt det lar seg gjøre. 

Systemgrenser og standardverdier for utslippsfaktorer og beregningsfaktorer er innebygd i dagens eksisterende LCA-verktøy for infraprosjekter. Oppdragsgiverens/transportvirksomhetens foretrukne verktøy er ledende. De nasjonale transportvirksomhetene Bane NOR, Nye Veier, Statens vegvesen sørger for at verktøyene deres er harmonisert så langt det lar seg gjøre. På sikt kan det lønne seg å etablere en felles database for faktorer som er tilgjengelig for alle.

Standardforutsetningene gjelder for ‘vanlige’ infraprosjekter. Det skal gjennomføres sensitivitetsanalyser (se kapittel 2.10) for å kontrollere om standardforutsetningene fører til ekstreme utslag. I så fall skal det brukes prosjektspesifikke faktorer der standardforutsetninger ikke er realistiske.  

Standardverdier for beregningsfaktorer som ligger i dagens verktøy representerer dagens praksis og situasjon og oppdateres ved behov. Disse skal brukes hvis ikke prosjektspesifikke faktorer er tilgjengelige. Spesielt for transportavstander for masser og materialer og levetider av komponenter er det viktig å bruke prosjektspesifikke faktorer så snart det lar seg gjøre.

Se eksisterende verktøy for dagens standardverdier.

Boktraverseringslenker for 2.4 Beregningsfaktorer

  • 2.3.8 Ombruk av materialer og komponenter
  • 2.5 Transport av materialer (A4) og masser (A5)
  • Startsiden
  • Om veilederen
  • 1. Veilederens formål og innhold
  • 2. Beregningsmetodikk
    • 2.1 Miljøpåvirkningskategorier
    • 2.2 Systemgrenser
    • 2.3 Utslippsfaktorer
    • 2.4 Beregningsfaktorer
    • 2.5 Transport av materialer (A4) og masser (A5)
    • 2.6 Arealbruksendringer
    • 2.7 Drift og vedlikehold av infrastruktur (B1-B6)
    • 2.8 Transport i drift B8
    • 2.9 Usikkerhet
    • 2.10 Sensitivitetsanalyse
  • 3. Vurdering av resultater og robusthet
  • 4. Bruk av resultater og vurdering av måloppnåelse
  • 5. LCA-beregninger som grunnlag for vurdering av potensial og konsekvenser
  • VEDLEGG 1: Arealbruksendring
  • Pdf versjon

Logon link

  • Tilgjengelighetserklæring
  • post@infraklima.no
  • Logg inn ( for administratorer )
Hjem